donderdag 26 augustus 2010

Het omkeerbare rokje




Het eerste rokje voor Elke is af!

Bij de Hema zag ik een tijdje geleden leuke omkeerbare rokjes. Ik heb deze rokjes eens goed bekeken zodat ik deze ook zelf kan maken. Elke heeft zelf de stofjes en het bandje voor de zoom uitgezocht in mijn stoffenverzameling.( Bloemetjesstof is een oud kussensloop ;-) )

Wil je ook een omkeerbaar rokje maken? Ik heb een handleiding gemaakt:

Als uitgangspatroon heb ik een eenvoudig patroon gebruikt.
De stof voor het rokje is tweemaal geknipt, de boordstof voor de tailleband eenmaal
Stik de naden aan een kant vast
Boordstof voor de tailleband er tussen stikken
Andere zijnaden vastnaaien
Zoom of bandje aan de onderkant maken. Als je een bewerkt stofje hebt die maar aan 1 kant mooi is, dan is en brede zoom (hier 4 cm) mooier. Anders kijk je tegen de achterkant van de stof aan.
Rokjes, onder de tailleband, aan elkaar vaststikken.
Zelf heb ik dit eerst met rijgdraad vastgezet zodat ik de naden netjes kon wegwerken.
En klaar is het rokje!

26 opmerkingen:

  1. Tof idee! Ik heb nog nooit met boordstof gewerkt. Zit dat dan strak genoeg?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Bloem. Ik maakte laatst ook een rokje met boorstof. Ik denk er toch aan om er nog breed elastiek in te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh die is leuk !! Ik ga ook eens kijken of me dat lukt. Bij de HEMA zag ik ook leuke rokjes met 2 laagjes over elkaar heen die ga ik eerst nog even proberen met het circelrokje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Emma en Mona, Elke is net wakker en heeft nu het rokje aan. Eens kijken of die blijft zitten, anders doe ik er ook nog elastiek in.

    @Huize Steen: Elke heeft ook een paar rokjes met 2 laagjes van de Hema, ook ik wil ze nog eens goed bestuderen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. supermooi rokje, onze jongste heeft ook zo rokjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk bloem, hier heb ik een bestaand spijkerrokje omgetekend en daar met joggingstof een rokje van gemaakt.
    Het simpele probeerrokje is leuk geworden en word nu opgepimpt tot een goed rokje voor de dames.
    Groetjes Chantal

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk idee! Het is ook erg leuk geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Trouwens ... je eerste tutorial! wauw

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super! Die ga ik proberen. En dan bloggen en linken naar jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zeg, mevrouw Bloem, zou je me als ik het heel lief vraag dat patroon kunnen opsturen? Ik wil je rokje maken, maar zonder te weten welke vorm uit de stof te knippen is dat misschien riskant. Zou dat kunnen, alsjeblieeeeefft?
    Of nog beter. Zet het hier online. Dan kan iedereen aan de slag.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Liesbeth, ik ga m'n best even voor je doen, je hoort/leest er nog van.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Woehoe! Heel erg bedankt. Morgen tailleband kopen. Ik ben meteen maar volger geworden uit dankbaarheid voor je snelle service - en natuurlijk ook omdat ik vermoed dat je nog veel leuks te vertellen hebt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hoi bloem ,

    wat een leuk rokje! en wat is elke alweer een "grote meid".

    gr annet

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zomaar ff gegoogled op boordstof rokje..en kijk waar ik uitkom! Ben de afgelopen dagen verslavend lang op zoek geweest naar dit patroontje. Wat ontzettend fijn dat je het hier voor ons hebt uitgetekend. Heb vandaag bij de HEMA zo'n gebreid rokje gekocht om na te tekenen (lijkt op dit rokje) maar dat is dus nu niet meer nodig...Thanks!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Bloem.
    Heb gisteren na jaren eindelijk weer eens iets gemaakt op de naaimachien.
    Het omkeerbare rokje voor mijn dochter van 2.
    De rok is van een oude positiejurk van mij en een stuk boord uit een oud vest van mij en een lap die er al 10 jaar lag.
    Maar nu wil mijn dochter van 6 ook een rokje.
    Ze heeft maat 128 zou ik het patroon gewoon kunnen vergroten met steeds een paar c.m. per maat er bij?Heb dit nog nooit gedaan.
    Het leuke van werken met oude kleren is dat ik nu meer durf hoef niet in een dure lap te knippen en het geeft erg veel voldoening.
    Bedankt voor het delen van het patroon.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Sandra, wat leuk dat je weer bent gaan naaien! Je kan het patroon vast wel wat vergroten al heb ik dat zelf nog nooit gedaan. Misschien ergens een simpel patroontje zoeken en die gebruiken?
    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hii Bloem.
    Heb vandaag het rokje voor mijn dochter van 6 gemaakt.
    Heb gewoon doorgeteld bij de oplopende maten dus als er bij jouw patroon bij elke maat 2cm bij kwam dan deed ik dat ook bij elke maat.Dus als je dochter groter wordt dan kan je gewoon omkeerbare rokjes blijven maken.
    Het was even een spoedje, ze heeft de rok morgen nodig voor een optreden voor Sinterklaas.
    Wie weet maak ik ooit nog wel eens een omkeerbaar rokje voor mezelf,lol.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Sandra, je maakt me wel nieuwsgierig naar het rokje. Heb je een blog waar ik 'm kan zien??
    Veel plezier morgen bij Sinterklaas :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik ben net beginnen naaien en maakte dit geweldige rokje voor mijn dochter. Het is gewoon SUPER. Zelfs voor een leek als ik lukt dit. Ben echt super-content met het resultaat. Een dikke dankjewel
    groetjes
    Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben ook net begonnen met naaien, maar met deze uitleg lukte dit rokje hartstikke goed, heb er meteen 2 gemaakt en bezig met nummer 3! Heel erg bedankt voor je super tutorial en maten!!
    groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ben op zoek naar info over boordstof omdat ik nog niet begrijp waarom het in een koker wordt geleverd, maar dat terzijde, ik kwam dus helemaal hier terecht en wat is Elke nog klein! En die bovenste reactie van Emma en Mona die ik toch als expert op dit gebied beschouw, we hebben het dan ook over 2010, erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boordstof in een koker? Dat begrijp ik ook niet..
      Elke was hier net twee, nu is ze al bijna 5..het gaat zo snel!

      Verwijderen
  22. wow wat mooi! ik ben een leek hoor, maar wil dit wel graag maken
    klap je de rok dubbel als je zijnaden verder gaat dichtnaaien? (andere naden vastnaaien)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Afgelopen weekend kwam dit rokje ook bij mij onder de naaimachine vandaan! Super leuk, alleen nog iets te groot. Heb je misschien ook de maten voor een 86? Ga er zeker meer van maken! Bedankt voor de uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Erg bedankt voor de duidelijke beschrijving!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat :-)