donderdag 14 april 2011

zelf een smockjurkje maken

stap-voor-stap aan de slag
en je hebt een heerlijk ☼ lente en zomerjurkje
dit jurkje heeft een ander 'patroon' dan dit jurkje 
wat ik eerder maakte.
Deze is nog makkelijker om te maken :-) 


Wat heb je nodig?
dunne soepele stof
elastiek van 0,5 cm breed
dun naaielastiek
naaigaren
liniaal
centimeterband
potlood
en natuurlijk een naaimachine ;-)
we gaan aan het werk:

knip een lap stof; 
eenmaal de lengte + naden(2cm) en zoom(7cm)
en tweemaal de breedte + naden (2cm).
Er komt maar een zijnaad in de jurk, 
dus als je de stof dubbelvouwt wordt dat straks de jurk.
Zigzag de zijnaden
 maak aan de bovenkant een tunnel van 1,5 cm voor het elastiek.
(2cm aftekenen, 0,5cm naar binnen vouwen en vaststikken)
 naai de zijnaad dicht maar laat het open bij de tunnel, 
zodat daar het elastiek doorheen kan.
Teken op de goede kant van de stof de lijnen waar het smockwerk gaat komen.
Ik tekende lijnen met 1,5 cm er tussen, je kan de stiksels natuurlijk ook dichter op elkaar doen.

De bovendraad is gewoon naaigaren, 
het dunne naaielastiek is de onderdraad. 
(het dunne elastiek wel met de hand om het spoeltje wikkelen)
 naai rustig over de lijnen
zo ziet het eruit als je over alle lijnen bent geweest. 
De bovenkant van het jurkje lubbert nog
maar...
  ..met elastiek door de tunnel ziet het er zo uit.
 Voor de schouderbandjes heb je twee stroken stof nodig van 7cm breed en de lengte+naden
 stik iedere strook stof aan de lange zijde vast met de goede kant op elkaar
 keer om
 en stik ze vast aan de jurk. 
Ik deed het 4 cm vanuit de zijkant gerekend.
nog een zoom in de jurk
en de jurk is klaar!

voor een ☼ lente en zomer 

29 opmerkingen:

  1. Mooi gemaakt!!!!
    Laat de zomer maar komen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk. Ga ik ook eens proberen. Je hebt een hele voorraard IKEA stofjes zo te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ontzetten mooi gemaakt! Ik krijg helemaal zin om jurken te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat moet lukken, bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw, thanks! ik heb je tutorial opgeslagen en ga hem zeker eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. bedankt voor de tutorial! Zit bij mn favorietjes ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wauw! Dit was precies het patroon dat ik al tijden zocht. Je hebt me echt heel blij gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. super interessant . die dunne elastiek om te stikken vind ge die bij veritas ?

    groetjes cheneson

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fantastisch! Dit doet me denken aan mijn eigen kinderjaren, mijn moeder maakte die ook altijd voor mij!
    Cariños en geniet van je weekend!
    Trudis

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk jurkje zeg. Het stofje vind ik ook zo schattig..!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een Schatje!!
    Ik las je uitleg op A en K en vandaag had ik naailes, dus ik vroeg de juf om mij te leren smocken, wat is dat leuk en makkelijk.

    en ik ben dol op Ikeastofjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. en die tunnel is ook een goede oplossing, ik liet het nu onafgewerkt omdat de stof er geschikt voor was maar ik heb ook wat dikkere en daar moet het net afgewerkt, goeie tip!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. @Daan, ik vind het heerlijk om eenvoudige jurkjes en broekjes te maken. En de kinderen krijgen er maar geen genoeg van, iedere dag kijken ze weer in de stoffenvoorraad;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik ben net begonnen met naaien.
    Ik ben er nog niet handig is, maar mijn hoofd loopt over met creativiteit..alleen niet wetende 'wat' te maken. Bedankt voor je blog.
    ik maak ook van creaties foto's om dingen met andere te kunnen delen.
    Ik wil je bedanken voor je blog want nu snap ik hoe je de smoc techniek kunt doen.
    mvg yvet
    http://yvet78.wordpress.com/author/yvet78/

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik ben al een tijdje op zoek geweest naar een howto over smocken. Bedankt voor het uitleggen.
    Het jurkje is ook erg leuk geworden.

    1 Vraagje: waar vind ik 'naaielastiek'?

    MVG Jessica

    www.hookedtocreativity.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oh, ik moet toch echt op naailes, want wil dit ook. Jouw handleiding is gelukkig heel duidelijk, dus als ik er voor ga zitten dan moet het me wel lukken ... voor mij blijft eenmaal de breedte en tweemaal de lengte toch echt abracadabra, volgens mij gebruik ik de stof ook altijd verkeerd ... dus ik denk dat ik na de zomervakantie toch eindelijk een keer op naailes ga. Bedankt voor je duidelijke tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een leuk jurkje.
    Ik ga er morgen gelijk 1 maken.
    En nog een klein vraagje bedoel je met 2 maal de breedte dat je 2 maal de omtrek van het bovenlijf moet nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. @Kim, tweemaal de breedte is idd en voor en achterkant, dus voor en achterpand aan elkaar ;-)

    @Liene, het is eenvoudiger dan je denkt. Als je recht kunt stikken, dan kan je ook een smockjurkje maken. Tweemaal de breedte is gewoon voor-en achterpand aan elkaar, dus heb je maar 1 zijnaad.

    @hooked to creativity, naaielastiek vind je gewoon bij een stoffen en/of fourniturenwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Zo'n duidelijke uitleg. Ik ga het zeker eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. zou iemand mij een foto van de achterkant van het smock werk kunnen bezorgen, ik weet nie of die van mij juist is.
    Ik heb heel grote lussen van het gewone garen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De achterkant ziet er hetzelfde uit als de voorkant. Lijkt me dat et bij jou iets niet helemaal goed is gegaan, dat de draadspanning niet goed is ingesteld. Succes!

      Verwijderen
  21. ben er maar aan begonnen, eerste jurkje is haast af en de tweede half.
    Dit is echt wel gemakkelijk

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Leuk jurkje! Ik vraag me alleen nog af hoe je bepaalt hoe breed de stof moet zijn. Door het elastiek zal het meer zijn dan de omtrek van het bovenlijf (plus naden), maar hoeveel meer?

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Geweldig, na wat prutswerk mijn eerste jurkje gemaakt. Tips: ik heb het elastiek eerst door de tunnel gedaan, nog niet afgeknipt met spelden ruim vastgezet, pas na het smockwerk elastiek aangetrokken en vast genaaid.
    Zoom onder heb ik ook alvorens dubbelvouwen vd stof vastgenaaid, dan krijg je hem rechter.

    Maar goed iig bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo, ik heb het jurkje ook gemaakt, wat onwijs leuk
    zeg!
    Ik wil mijn jurkje wel laten zien op deze site, is dat mogelijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  25. bij mij lukt het niet, rekkertje opgewonden op de spoel,maar het fronst niets op.

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat :-)