maandag 17 november 2014

Zelf maken # vrolijke poppenluiers en billendoekjes




Voor onze poppenmoeder en -vader maakte ik -eindelijk- de lang beloofde luiertjes en bijpassend luierdoekjes-zakje. Het is een snel-klaar-werkje maar als zo vaak bleef het maar liggen...
Gelukkig zijn ze nog niet te groot voor de poppen en krijgen de poppen nu heel vaak een schone luier.

Het patroon van de luiertje komt van hier
Het luierdoekjeszakje maakte ik zelf.

Luierdoekjes-zakje:
Neem twee lapjes (een binnen- en een buitenkant) van 18cm bij 26cm. Leg ze met de goede kanten op elkaar en teken op de stof (aan de verkeerde zijde) die aan de buitenkant komt een ovaal waar straks de opening komt. Naai over de lijn en knip de binnenkant eruit. Kijk voor een foto-uitleg hier.

Vouw om en strijk alles goed plat. Stik door vlak langs de rand.

Neem een stukje stof van 20cm bij 10 cm en vouw deze dubbel en stik het vast aan twee zijden. Keer om en strijk goed plat. Speld deze op de goede kant over de opening en stik vast aan het zakje met de open zijde. Dan zit deze ook direct dicht ;-)

Je kan eventueel nog klittenband op het zakje en het klepje doen. Of een leuke applicatie.

Vouw de goede kanten van het zakje weer op elkaar en stik de naden vast zodat het een zakje wordt. Door de opening kun je het zakje weer omkeren.

Luierdoekjes:
Van een oud laken knipte ik lapjes van 13cm bij 10cm. Met de lockmachine ging ik langs de vier zijden.

8 opmerkingen:

  1. Zalig! Dat maak ik beslist voor mijn Rikkemie om onder de kerstboom te leggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, super fijn! Die ga ik ook maken... Hier krijgen ze ook poppenspulletjes onder de kerstboom :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk zeg! Ik heb meteen even gekeken of ik nog leuke stofjes had liggen. Je hebt altijd van die leuke dingen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke ideetjes weer, schitterend, leuk cadeautje nog snel tussendoor voor Sint

    Dank je wel
    Ruby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja dat zakje is ook leuk, onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Erg leuk! Ik kom er alleen niet uit met het zakje. Volgens mij heb ik 2x binnenstof en 2x buitenstof nodig dus 4 lapjes en niet 2 lapjes totaal. Klopt dat?

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat :-)