zondag 12 februari 2012

De TassenFabriek # DIY rugzak


Ik beloofde het hier
Dus krijgen jullie hierbij de beschrijving
-met veel foto's- 
om zelf aan de slag te kunnen
Succes!

wat heb je nodig:
  • 4 lapjes stevige stof van 36x46cm of stof verstevigd met vlieseline
  • 2 lapjes stevige stof van 27x26 cm of stof verstevigd met vlieseline. Maak ronde hoeken door er een schaaltje/bord langs te leggen en om te trekken
  • 4 ringen
  • klitteband
  • koord
  • heel handig is een uitwasbare stift

Leg de stukken stof met de goede kant op elkaar. 
Een binnen en een buitenkant op elkaar (hier dus een blauwe en een oranje lapje op elkaar)
Stik de lapjes bijna rondom dicht. 
Laat aan de bovenkant genoeg ruimte over om te kunnen keren.
Knip de hoekjes schuin af en keer de zakjes om.
Leg de buitenkanten op elkaar en stik de onderkant vast
Keer om
Leg de binnenkanten op elkaar 
en stik de naden aan de goede kant, 
zodat de voering zichtbaar wordt.

Tunnel:
Bepaal het midden voor het knoopsgat. 
Teken 1 cm van de bovenkant een knoopsgat van 2cm breed. 
Als je met stift tekent, teken dan het knoopsgat op de goede (=hier blauwe) kant.
Maak een knoopsgat, maak deze voorzichtig open met een tornmesje.
Meet aan de bovenkant 2 cm af. 
Vouw dit om en stik vast. 
De naad aan de buitenkant mag zichtbaar zijn :-)


De bodem:
Knip de hoekjes aan de onderkant schuin af
Keer de zak om en maak een punt; neem een speld en prik die in de ondernaad naar de zijnaad. 
Leg dan de zak in een mooie punt.
Zet deze vast met spelden.
Meet 3,5 cm af en zet met een stift een rechte lijn.
Stik op deze lijn
Keer om en kijk of de bodem recht zit
Doe dit bij de andere hoek op dezelfde manier

De klep
Knip eenmaal de klep
Speld deze vast met de goede kant op de andere stof 
(ook goede kant) en knip de klep uit. 
Zo heb je 2 identieke kleppen.
In de voeringzijde komt het klittenband.
Bepaal het midden om het klittenband vast te maken.
Meet 3 cm vanaf de bovenkant (met de ronde hoeken). 
Plak met textiellijm het klittenband vast 
en stik deze vervolgens goed vast.
(ik was het klittenband vergeten en bevestigde het pas nadat ik had doorgestikt)
Daarna de lappen stof met de goede kant op elkaar leggen en bijna helemaal rondom vaststikken.
Maak bij de ronde hoeken inkepingen
Keer de klep om en alleen de zij-en ronde hoeken doorstikken

Banden:
Meet stof af voor de banden. Je kan banden maken van 1 kleur stof of van 2 kleuren stof. Ik maakte ze van 2 kleuren stof. Van iedere kleur stof maakte ik ze van 5 cm breed en dan 2x 25cm en 2x 60cm. De banden verstevigde ik met vlieseline.
Speld de banden met de goede kant op elkaar. Naai ze bijna rondom dicht. Laat aan de lange zijde een stuk open om te keren
Na het keren, de banden doorstikken.
Door de kortste banden de ringen doen, dubbel vouwen en dicht bij de ringen doorstikken.

Vastzetten van de banden:
Maak een klein stukje ondernaad los
Hierdoor de dubbel gevouwen band doen en dan de ondernaad weer goed dichtstikken.
Eventueel de band nog een keer extra vastzetten aan de rugzak zodat deze wat mooier valt tijdens het dragen


Banden aan de klep:
Bepaal het midden van de klep, zet hier een speld
Neem de lange banden en speld deze vlak naast het midden. Leg de klep 7 cm vanaf de bovenkant van de rugzak op de achterkant van de rugzak en speld deze vast.
Vouw de opening van de klep netjes naar binnen 
en speld alles goed vast.
Stik 2x door.
Aan de binnenkant de banden kort knippen 
en dan nogmaals doorstikken 
zodat er geen band meer zichtbaar is.


Afwerking:
Plak het stukje klittenband op het klittenband van de klep,
smeer in met textiellijm.
Afbeelding
Doe de klep dicht zodat het klittenband op de juiste plek op de rugzak zit.
Stik het klittenband vast.
Afbeelding
Koord door de tunnel doen
Banden door de ringen vastmaken

en klaar is de rugzak!


En nu ben ik heel benieuwd naar jullie tassen ;-)

Een fijn (schaats) weekend allemaal!

30 opmerkingen:

  1. Oh leuk!!!! Mijn eigen tas is versleten ontdek ik net, dus ik heb een nieuwe nodig.... :-) Zodra ik de tijd en de rust heb, ga ik jouw tas proberen!Dank voor de uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sjonge Sieg goed gedaan! Wat een werk al die foto's maar erg duidelijk! Nu nog een paar maken en je kan bij mij op de markt gaan staan ;) x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een supermooie stoffen ook! Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat goed! ik diepte die ikea stof van de week toevallig op uit de krochten van mijn stoffenkast voor de zogenaamde 'vinktas'. als die af is zal ik me is over jouw ontwerp buigen. ziet er in ieder geval helder uitgelegd uit. dank je wel !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat dacht mevrouw Bloem van een webwinkeltje, want dat gaat hem dus echt niet worden bij mij en ik vinnum zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Fienke, een webwinkel (nog) niet maar misschien ga ik op een markt staan dit jaar, samen met Clarissa van de Bonte Koe. Spannend maar ook erg leuk. Enne mailen voor een tas of wat anders mag natuurlijk altijd;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Owwww wat leuk...ik ga het uitprinten en een poging wagen!!! Dank je voor de tut!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh dank je wel!!!
    En die markt wordt vast een succes, je maakt prachtige dingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel erg leuk, maar halverwege ben ik afgehaakt. Ik begrijp gewoon helemaal niets van patronen en naaimachines...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. PRACHTIG... waar vind ik de tijd om al die dingen eens uit te proberen?!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag Sigrid, wat een mooie tutorial. Daar wil ik me graag eens aan wagen. Vraagje: wat voor vlieseline heb je gebruitk en hoe stevig moet de stof precies zijn? Ik heb nu twee soorten 'gewoon katoen'...?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vlieseline H250 gebruikt (enige die hier te koop is) en ik heb deze alleen bij de oranjevoering gebruikt omdat dat een dun katoentje is. De blauwe stof is stevig (soort canvas). Bij twee x een gewoon katoen, zou ik ze beide vertevigen. Succes!

      Verwijderen
    2. Ik wilde even laten weten dat ik druk bezig ben! De ipad met je blog ligt naast de naaimachine, het gaat super zo samen ;)

      Verwijderen
    3. Wat leuk Susan! Laat je het resultaat ook nog zien?

      Verwijderen
  12. Supermooie rugzak hoor, heb je mss een patroon die je naar mij kunt mailen? Met de afmetingen op de foto kom ik er niet uit met je mooie ontwerp. Dan kan ik en poging wagen. Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat :-)