maandag 24 oktober 2011

HsH # 32 CocosCake

Een echt Home Sweet Home moment vind ik toch wel
om samen met de kinderen te bakken

Mijn moeder bakte vroeger ook graag
En een van de dingen die ze geregeld maakte was cocoscake 

Helaas heb ik het recept niet meer
En dus ging ik op het wereld wijde web op zoek naar een soortgelijk recept
Na veel speurwerk vond ik wel een recept wat een beetje in de buurt komt
Maar het gevoel van vroeger heb ik er nog niet mee, 
helaas

Dus, 
mocht er iemand van jullie een heerlijk recept hebben van cocoscake of -koek. 
(of een ander lekker recept)
Graag!

Ik wil wel met jullie dit recept delen, 
want deze cake is ook zeker erg lekker!

Voor een hele bakplaat heb je nodig:
400g bloem
425g suiker
3tl bakpoeder
snufje zout
2 eieren
300ml karnemelk, op kamertemperatuur
150g gemalen cocos
eventueel slagroom
bakpapier voor de bakplaat

Verwarm de oven voor op 200 graden
Zeef de bloem, 
Meng 275g suiker, bakpoeder en zout er doorheen
Maak een kuiltje en voor de eieren
Al roerende kleine scheutjes karnemelk toevoegen, tot het een dik beslag wordt
Verdeel dit over de bakplaat
Meng 100g cocos met 150g suiker en verdeel dit over het beslag
De cake in 20-25 minuten gaar en goudbruin bakken

Als de cake klaar is kun je er eventueel slagroom over doen 
en de rest van de cocos.

Snijd de cake in 30 stukken en geniet!



'home sweet home' is een idee van Barbaramama.
kijk daar voor alle deelnemers

15 opmerkingen:

  1. zijn dat van die cocos rotsjes, maar dan in het groot? Want daar heb ik wel een recept van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Majane, nee het is echt cake met cocos. Maar een recept van cocos rotsjes klinkt wel heel lekker, dus wil ik best wel een recept :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mijn moeder maakte vroeger regelmatig (en tegenwoordig wat minder regelmatig, helaas! ) ananas-kokos-taart. lijkt denk ik veel op jouw cake, het is een plaattaart met eerst een laag luchtige cake en daar bovenop een mengsel van ananas en kokos en vast nog wel meer! ik zal haar eens om het recept vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk die cocoscake!
    Maar zoals een échte huizengluurder betaamd zit ik toch stiekem je keuken in te kijken en zie een prachtig apparaat staan.... ;)

    Home sweet home X

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedoel je soms de Drammenhage? Dit is eigenlijk een cakebeslag, met daarom een mengsel van cocos, bruine basterd en nogwat, weet zo even niet meer uit mijn hoofd. Ik bak dat altijd met Sinterklaas; een hele bakslee vol. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Greetje, jaaaa! Dt is 'm volgens mij. Oh, mag ik het recept?

    @Barbara, dat is een machine die heerlijke koffie kan maken maar nu helaas kapot is :-( Maar mooi is ie wel, toch? Volgende keer weer een binnengluurhomesweethomedanmaar ;-)

    @Mardie, oei, due klinkt ook heel lekker :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hmmmm, dit lijkt mij verrukkelijk! Dat receptje ga ik goed bewaren en zeker ook eens uitproberen. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ziet er lekker uit, ga ik zeker eens proberen...bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. mjam! deze week herfstvakantie en ik weet ineens iets heeeeeeel leuks wat we kunnen doen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bakken met de kinderen vind ik ook altijd zo gezellig. Wij hebben chocolade cakejes gebakken in de vakantie. Lekker ziet die cocoscake er uit. Een recept van cake heb ik niet maar ik maak wel vaak boterkoek met cocos. Recept vind je op mijn blog.

    http://mamamiasz.blogspot.com/2010/08/boterkoek.html

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hmmm lekker dat is nou echt jeugdsentiment voor mij :-) Ga er gauw weer eens een maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ben dol op kokos. Mijn moeder bakte vroeger ook altijd, en ik heb die eigenschap met liefde overgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Heb even moeten zoeken, maar hier is het recept voor 30 stuks:
    2 eiwitten, 250g bloemsuiker, 125g kokospoeder, 25g bloem

    - klop de eiwitten al een beetje op
    - suiker toevoegen
    - stijf kloppen
    - kokospoeder toevoegen en goed mengen
    - bloem eronder mengen
    - dit beslag verwarmen au bain marie (zodat het niet direct hard wordt)
    - bakplaat bestrijken met boter
    - torentjes maken met beslag
    - 15 min bakken op 200°C (oven voorverwarmd)

    laat het smaken!

    BeantwoordenVerwijderen

Leuk als je een reactie achterlaat :-)